REPORTAGE I TIDNINGEN HOSTALGIA Nr1 2017

Tidningen Nostalgia nr 1 2017

Han samlar på Daf

Daf har aldrig varit något favoritmärke hos svenska bilköpare, inte ens när den modernaste modellen döptes om till Volvo 66 eller när efterträdaren Volvo 343 lanserades. Men Johan Karlsson i Rödeby, strax norr om Karlskrona, gillar tekniken med den steglösa Variomatic-transmissionen.
 
Av Christer Wallinder (text),
Göran Svensson (foto)

Johan har lyckats samla på sig ett 20-tal bilar och han har långt framskridna planer på att bygga upp ett eget Daf-museum i Rödeby. Hans militärgröna Daf 66 Marathon från 1975 är i originalskick och har bara gått 6.000 mil.
– Det är hög tid att samla ihop Daf-bilar, det finns inte så många kvar, konstaterar Johan Karlsson som till vardags arbetar som produktionstekniker på Södras hyvleri i Ronneby. Jag gillar deras udda teknik. Variomaticsystemet var verkligen nydanande när det presenterades 1959 i småbilen Daf 600. Visst har det sina brister men det är ju helt steglöst i sin funktion.
Framför allt de tidiga modellerna, innan Volvo 1972 köpte en tredjedel av aktierna i Daf, är ytterst sällsynta i Sverige.

Flera 55 coupé i samlingen
Johan har såväl Daffodil som Daf 44-55-66 och Volvo 66 i sin samling. Han har också ett par 55 Coupé, under 1970-talet en mycket framgångsrik modell inom framförallt rallycross men även i rally. Bland övriga rariteter finns en Daf 55 kombi i gamla Televerkets orange lackering. Det finns endast två exemplar av modellen kvar i bilregistret numera. Daf 66 coupé med taklucka, som Volvo aldrig sålde i Sverige, är också unik. Och Volvo 66 har Johan både som sedan och kombi.
– Den gröna 66-an är försedd med en 1,3-liters Renault-motor på 74 hk. Den går fortfarande väldigt bra men motorn kräver höga varv för att ge bra acceleration. Vilket betyder att den drar förhållandevis mycket bensin. Interiören är plastig på typiskt 70-talsvis men fortfarande ganska fräsch.

Billigt Volvo-alternativ
– Jag hittade bilen i Lidhult för ett par år sedan och blev glad när jag fick köpa den.
Daf 66 lanserades 1972 som en utveckling av Daf 55. Volvo-handlarna började sälja den holländska bilen som ett enklare och billigare alternativ till Volvo 140 och senare 240. Volvo trodde att lite äldre kunder skulle uppskatta den lättkörda bilen. För växelväljaren framåt, gasa och bilen drar iväg, ganska ljudligt. Dra spaken bakåt och bilen går åt andra hållet, faktiskt lika fort som framåt.
Från och med 1975 ägde Volvo 75 procent av aktierna i Daf medan den nederländska staten hade resterande 25 procent. Anläggningen i Born ingick därmed i bolaget Volvo Car BV. Daf 66 fick det året en del förbättringar och döptes om till Volvo 66. Förändringarna bestod främst av ny grill med Volvos diagonala ribba samt förbättrad vridstyvhet, säkerhetsbalkar i dörrarna, större stötfångare (så skulle det vara i mitten av 70-talet!) och bättre rostskydd. Modellen såldes i drygt 106.000 exemplar fram till 1980 då produktionen lades ned. I Sverige var dock försäljningen blygsam, Volvos kunder såg inte 66:an som en riktig Volvo och många ogillade den udda transmissionen och bilens höga ljudnivå.

343 var ett sorgebarn
1977 kom så den stora nyheten, Volvo 343, ursprungligen framtagen som Daf 77 men det namnet var aldrig aktuellt att använda. Modellen hastades fram och i ärlighetens namn ska sägas att kvaliteten på de första årgångarna var under all kritik. Rostangreppen kom snabbt, olika tekniska system krånglade och många klagade också på att ”Rem-Johan” bullrade så mycket. Det tog flera år innan Volvo fick ordning på 340/360. Då hade Renaultmotorerna bytts mot Volvo-dito i de dyrare versionerna och kvaliteten förbättrats markant. Dessutom hade Variomatic ersatts av en konventionell växellåda. Men det var nog inte många Volvo-försäljare som saknade 300-serien när produktionen upphörde 1991.
Dafs lastbilstillverkning har aldrig tillhört Volvo. Fabriken gick i konkurs 1993 men återstartades i nytt bolag och köptes 1997 upp av amerikanska Paccar. Daf är idag en hyfsat stor lastbilstillverkare, i hård konkurrens från bland annat Volvo, Scania, Mercedes och MAN.

Bildades 1928
Van Doorne´s Automobielfabriek, förkortad Daf, bildades redan 1928 i Holland som en maskintillverkare. Från 1934 byggde man släpvagnar och 1948 började man även bygga lastbilar, senare också busschassier och några militära fordon till det nederländska försvaret. 1959 utökades sortimentet med personbilen Daf 600, den första småbilen med automatisk transmission.
Variomatic, som systemet kallas är genialt i sin enkelhet. Motorn driver två avfasade hjul framtill. Därifrån går två kraftiga gummiremmar till två likadana avfasade hjul baktill. De fasade skivorna kan pressas samman eller isär med hjälp av pneumatik. Då flyttas gummiremmarna utåt eller inåt och utväxlingen ändras helt steglöst. Det blir som en automatlåda med oändligt antal växlar. Nackdelen är att föraren får en gummibandskänsla, det tar lite tid från det man ger gas till att accelerationen tar fart.

Tvåcylindrig boxermotor
Daf 600 kom alltså 1959 och var den första modellen med Variomatic som standard. Bilen var försedd med en tvåcylindrig luftkyld boxermotor på 600 kubikcentimeter, utvecklad av Daf. Effekten var 22 hk. Motorn skulle senare borras till först 750 och sedan 850 kubikcentimeter. Daf 600 kom efter några år i en lyxigare variant som kallades Daffodil. Sedan döptes den om till Daf 30-31-32 och slutligen 33.
1966 lanserades en helt ny modell, Daf 44, med karossen designad av italienaren Giovanni Michelotti som även hjälpt BMW och Triumph med bildesign. Den bilkunnige kan nog se vissa släktdrag mellan dessa fabrikat under andra halvan av 1960-talet. Men fortfarande höll holländarna fast vid den tvåcylindriga boxermotorn.
Först när Daf 55 kom 1968 kunde köparna få en modernare fyrcylindrig Renault-motor på 1,1 liter och med en effekt på 34 hk. Efterföljaren Daf 66 kunde köpas med en 1,3-liters motor på 57 hk, även den tillverkad av Renault.
Daf 55 byggdes också som tvådörrars kupé och plötsligt hade man fått fram en vinnare på rallycrossbanorna runt om i Europa. Svenskar minns säkert Per-Inge Walfridssons framfart i rallycross. Han vann SM och NM 1979 och blev Europamästare 1980. Tävlingsframgångarna bidrog också till att tvätta bort ”gubbstämpeln” på Variomatic. Daf-bilarna var alltid snabba i starten och hade bra väghållning.

Johan Karlsson har projekterat ett eget Daf-museum på sin tomt i Rödeby. Han började bygga under hösten och hoppas så småningom kunna öppna det för vanliga besökare. En lovvärd pionjärinsats. För det finns som sagt inte så många Daf kvar längre att samla in.